Pravilnik o izmenama i dopunama Pravilnika o elektronskom fakturisanju  i Pravilnik o izmenama i dopunama Pravilnika o PDV

27. августа 2024 | Vreme čitanja: 3 min

Poštovani,

Obaveštavamo Vas da je Ministar finansija doneo Pravilnik o izmenama i dopunama Pravilnika o elektronskom fakturisanju  i Pravilnik o izmenama i dopunama Pravilnika o PDV koji će se primenjivati počev od 1. septembra 2024. godine, osim odredaba koje se odnose na iskazivanje podataka u POPDV obrascu i elektronsko evidentiranje prethodnog poreza, koje će se primenjivati počevši od podnošenja poreskih prijava za poreske periode koji počinju nakon 31. avgusta 2024. godine.

Izmene i dopune navedenih pravilnika odnose se na:

  • Određena pravila oporezivanja PDV;
  • Način vođenja PDV evidencije i način iskazivanja podataka u POPDV obrascu;
  • Način elektronskog evidentiranja obračunatog PDV;
  • Nova pravila elektronskog evidentiranja prethodnog poreza;
  • Pravila izdavanja elektronskih faktura.

Navedenim Pravilnicima uvedene su mnogobrojne izmene, od kojih posebno naglašavamo one koje se odnose na elektronsko evidentiranje prethodnog poreza u SEF-u.

Naime, pored postojeće obaveze elektronskog evidentiranja obračuna PDV, propisana je nova obaveza elektronskog evidentiranja prethodnog poreza u SEF-u, isključivo za obveznika PDV. Evidentiranje pretodnog poreza prvi put vrše:

  • Mesečni obveznici za poreski period septembar – do 10. oktobra 2024. godine;
  • Tromesečni obveznici za poreski period oktobar-decembar – do 10. januara 2025. godine.

Dakle, evidentiranje prethodnog poreza vrši se za poreski period, u roku od 10 dana po isteku poreskog perioda, pri čemu se rok ne pomera na prvi naredni radni dan.

Obveznik PDV vrši elektronsko evidentiranje prethodnog poreza (obračunatog u prethodnoj fazi prometa, odnosno plaćenog prilikom uvoza dobara) nezavisno od toga da li može da ostvari pravo na odbitak prethodnog poreza koji se evidentira, u skladu sa Zakonom o PDV.

Ukoliko od isteka roka za evidentiranje prethodnog poreza dođe do promene koja ima uticaj na elektronsko evidentiranje prethodnog poreza, obveznik PDV dužan je da izvrši korekciju evidentiranog prethodnog poreza u roku za podnošenje poreske prijave za poreski period u kojem je došlo do promene.

Propisani podaci iskazuju se zbirno u okviru jedne Evidencije prethodnog poreza koja se sastoji iz pet delova, pri čemu se određeni podaci popunjavaju automatski iz podataka koji postoje u SEF-u ili kod Uprave carina, dok preostale propisane podatke unosi sam obveznik. Automatski unos podataka vrši se po isteku poreskog perioda, počev od 01. zaključno sa 10. u kalendarskom mesecu koji sledi poreski period. Prilikom automatskog unosa, evidentiraju se podaci sa stanjem na dan koji prethodi danu automatskog unosa. Podaci iz efaktura koje je obveznik primio nakon kreiranja elektronske evidencije prethodnog poreza, moraju biti uneti ručno i to 10. u mesecu kada podnosi Evidenciju prethodnog poreza ili naknadno, kada u propisanom roku vrši korigovanje Evidencije prethodnog poreza.

Podaci se unose u dinarima, sa najviše dve decimale.

Propisana su različita pravila za evidentiranje prethodnog poreza u zavisnosti od toga da li je reč o nabavkama za koje je poreski dužnik poreski obveznik koji vrši promet, ili poreski obveznik kao primalac dobara ili usluga.

Pravilnik definiše da se podaci koji se odnose na nabavke od obveznika PDV – poreskog dužnika evidentiraju  zbirno po izvorima – vrstama računa:

  • Elektronske fakture
  • Fiskalni računi
  • Drugi računi

Podaci koji se odnose na nabavke kod kojih je poreski dužnik obveznik PDV-a primalac, evidentiraju se zbirno iz Pojedinačnih evidencija na osnovu internih računa:

  • Interni račun – strano lice
  • Interni račun – obveznik PDV

Primena propisa o evidentiranju prethodnog poreza na SEF-u zahteva dodatna prilagođavanja računovodstvenih sistema i načina evidentiranja dokumentacije, kao i uvođenje novih procedura praćenja unosa i korigovanja evidencije prethodnog poreza u propisanim rokovima. Iako postoje sličnosti sa pravilima koja se odnose na iskazivanje podataka u POPDV obrascu, postoje bitne razlike na koje treba obratiti pažnju prilikom popunjavanja.

Za sva dodatna pitanja i pojašnjenja, kontaktirajte nas.

TPA tim